عرشه­ های فولادی مورد استفاده در بام، اعضای سازه ­ای هستند که عملا در همه بام­ های مسطح قابل استفاده هستند. این عرشه­ ها قطعات مستطیل شکلی هستند که روی تیرها و تیرچه­ های بام گسترده می­ شوند تا یک سطح صاف و یک دست و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی ایجاد گردد. این عرشه­ های فولادی به عنوان زیرلایه برای مصالح مختلف ساخت بام مانند بام­ های ­ساخته شده از لایه های آسفالت (built up roofing) ، سقف­ های غشایی و یا سقف­ های با ورق­های فولادی عایق می­ باشند. عرشه­ های بام همچنین در اشکال غیرمعمول شیبدار و یا منحنی شکل نیز به کاربرده­ شده ­اند.

کف­ های عرشه فولادی مرکب شامل عرشه­ های  فولادی و بتن مسلح درجا که روی آن اجرا می­ گردد می­ شود. عرشه نه تنها به عنوان قالب ماندگار برای بتن عمل می­ کند، بلکه به وسیله برش­گیرهایی که روی آن نصب می­ شود، اتصال برشی قابل توجهی را با بتن ایجاد می­کند، به طوری که با سفت شدن بتن و افزایش مقاومت آن، دو ماده (فولاد و بتن) به صورت ترکیبی با هم عمل می­ کنند.

هنگامی که سقف­ عرشه فولادی برای اولین بار معرفی شدند، در ابتدا به عنوان قالب ماندگار برای دال های بتن مسلح به کار برده شدند. این نوع از قالب­ ها موجب کاهش در هزینه و زمان ساخت دال ها نسبت به حالت استفاده از قالب ­های سنتی شدند. علاوه بر آن مواردی هم وجود داشتند که عرشه فاقد پوشش بتنی بود و به تنهایی بارها را منتقل می­ کرد. نام این نوع از عرشه­ ها، عرشه غیرمرکب است. در دهه 1960، عرشه­ های فولادی به یک سری ابزار مکانیکی برای قفل شدن بتن و عرشه فولادی مجهز شدند. با قفل شدن عرشه­ های فولادی در بتن، عرشه­ ها تبدیل به اجزای تحمل لنگر مثبت در بتن مسلح شدند. علاوه بر آن، عرشه به عنوان قالب بتن نیز عمل می­کرد. مقطع مرکب حاصل به عنوان دال مرکب عرشه فولادی شناخته شد.

 

برای دانلود عکسهای بیشتر سقف عرشه فولادی در sakhtemoon.com کلیک نمایید

دانلود کلیپ های سقف عرشه فولادی ساختمون دات کام از آپارات